זכויות עובדים

בישראל קיימים חוקי מגן, האמורים להבטיח את זכויות העובדים.
ישנם לא מעט אגודות או משרדי עורכי דין אשר פועלות להבטחת זכויותיהם של העובדים ודורשת לכבד את חוקים אלו על מנת למנוע ניצול.
המאבק לזכויות עובדים החל מהמאה ה-19 עקב מאבקן של תנועות סוציאליסטיות. מאבקים אלו נועדו למנוע ניצול בתחומים השונים: העסקת קטינים, להגביל שעות עבודה, לקבוע שכר ממינימום ועוד.
המאבק הוביל לחקיקה ולבניית התמחות חדשה – עורך דין דיני עבודה.

זכויות עובדים ותנאי העסקה הגדרה

זכויות עובדים ותנאי העסקה הן זכויות הניתנות לעובדים באמצעות דיני עבודה, הסכמים קיבוציים ובעזרים נוספים להסדרת יחסי עבודה.
בישראל זכויות העובדים מאוגדים תחת הסכמים קיבוציים וחוקים שנחקקו על ידי המדינה. עורך דין דיני עבודה הוא הסמכות הרשמית והבלעדית ע"י מדינת ישראל לדון במסגרת דינים אלו בבתי המשפט הפזורים במחוזות השונים ברחבי המדינה.

זכויות עובדים שעות עבודה

זכויות עבודה שעות עבודה משתנות לפני הקיף המשרה. הגדרותיה של משרה קבועה בחוק שעות עבודה ומנוחה. כדי למנוע מצב בהם המעבדים את שעות העבודה לטובתם, חשוב לדעת מהן שעות העבודה הקבועות בחוק.

לפי חוק שעות העבודה ומנוחה:

• לא יעלה יום העבודה על 8.4 שעות עבודה.
  • שבוע העבודה לא יעלה על 42 שעות עבודה.
  • סך הכל שעות עבודה יגיע עד 182 שעות חודשיות.

בלא מעט משרות ישנה אפשרות לעבוד שעות נוספות. על פי חוק שעות עבודה ומנוחה יש לבדוק אם הוא עובד מעבר ל-9 שעות שנקבעו בחוק. במידה וכך הדבר, יש צורך לשלם לפי תעריף הנקבע בחוק.

זכויות עובדים הפסקה

כחלק מזכויות עובדים הפסקה מגיעה לכל עובדה. בחוק נקבע כי במהלך יום עבודה של 8 שעות לפחות, זכאי העובד למנוחה להפסקה ולארוחה שך 3/4 שעה לפחות. בערבי חג, העובדים נדרשים לקבל הפסקה עד חצי שעה בגלל שעובדים פחות.
במהלך ההפסקה לעובד מותר לעזוב את מקום עבודתו, אלא אם נדרש אחרת ע"י המעסיק וצריך אותו בעסק לפי דברי המעסיק.

הפסקה לא נכללת כשעת עבודה, אלא אם העובד נשאר במקום עבודתו. הפסקות קצרות נחשבות חלק מהעבודה ואין למעסיק אפשרות להפחית משכר העובד עקב כך.
בנוסף, עובד רשאי לקחת הפסקות לצורך תפילה בהתאם לעבודתו. במידה ועובד מרגיש כי זכויות אלו מופרות במקום עבודתו הוא יכול להתייעץ עם עורך דין דיני עבודה.

זכויות עובדים פיצויים

זכויות עובדים פיצויים הוא חלק חשוב מאוד מדיני המגן. הם מונעים מאי תשלום מלא של המעסיק בעת עזיבת עובד.
בשביל שעובד יקבל פיצויים עליו לקיים שני תנאים שנקבעו בחוק:

• להיות מפוטר ע"י המעסיק שלו.
  • לעבוד לפחות שנה אחת ברציפות.

במקרים מסוימים ישנה חריגה בחוק וגם עובד שהתפטר יכול לקבל פיצויים. בכדי לקבל יותר מידע על סעיף זה אפשר להתייעץ עם עורך דין דיני עבודה.

זכויות עובדים חופשה

זכויות עובדים חופשה מזכים את העובד בימי המנוחה הללו. עובדים זכאים להיעדר ממקום עבודתם לרגל אירועים שונים כגון: לידה, חגים, שמחות משפחתיות, מחלות, אבל ועוד.
במידה ועובד לא ניצל את מכסת ימי החופשה המגיעה לו לאורך השנה בסופה של אותה עליו להחליט מה הוא עושה עימם.

החוק בישראל אינו מאפשר צבירה של ימי חופשה משנה לשנה. זאת בגלל שהמדינה רוצה לעודד את העובדים במשק לממש את ימי החופשה שלהם לטובת מנוחה ורענון מצברים. במידה ועובד לא רוצה לנצל את ימי החופשה שלו הוא יוכל לפדות אותם בכסף.
אם המעסיק מערים קשיים בפדייה כספית של ימי החופשה, העובד רשאי לפנות לעורך דין דיני עבודה ולתבוע על הלנת שכר.